شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۸

یادداشت کتابدار زنجانی در نشریه «نیک و نو»؛

کلینیک تخصصی خواندن، مرکزی برای افزایش توانایی مطلوب خواندن

کلینیک تخصصی خواندن

کبری حسینی، کتابدار کتابخانه سهروردی و متصدی کلینیک تخصصی خواندن با انتشار یادداشتی در شماره ۱۳۴ نشریه «نیک و نو» به معرفی این کلینیک پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان زنجان، کبری حسینی، کتابدار کتابخانه عمومی سهروردی و متصدی کلینیک تخصصی خواندن با انتشار یادداشتی تحت عنوان «کلینیک تخصصی خواندن مرکزی برای افزایش توانایی مطلوب خواندن» در شماره ۱۳۴ نشریه «نیک و نو» به معرفی کلینیک تخصصی خواندن زنجان پرداخت. متن کامل این یادداشت در ادامه آمده است:

با وجود گستردگی روزافزون مطالعات سواد خواندن و گشوده شدن درهای تازه‌ای از چیستی و چگونگی سواد، همچنان آموزش سواد خواندن به کودکان یک دغدغه بشمار می‌رود و شیوه‌ها و رویه‌های آن، با چند و چون‌های بی‌شماری روبه‌رو است. کودکان کم سن و سالی که در خواندن ضعف دارند، از همان آغاز دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شوند. در همان آغازین سال‌های دوره مدرسه، کودکانی که نتوانسته‌اند به مهارت‌های خواندن مسلط شوند و همپای همکلاسی‌های خود پیش بروند، دچار افت چشمگیر عزت نفس، خودانگاره و انگیزه‌ی فراگیری خواندن می‌شوند.

مسئله‌مند شدن سواد خواندن مخصوص دوره‌ی ابتدایی نیست. در سنین نوجوانی و بزرگسالی، این مشکلات پیچیده‌تر می‌شوند. تا هنگام رفتن به دبیرستان، توان این دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه کم شده و همزمان، فرصت‌های آن‌ها برای ورود به میدان‌های شغلی و حرفه‌ای، به شکل چشمگیر رو به کاهش می‌گذارد. این افراد همواره احساس می‌کنند از خواندن متنفرند، به این دلیل که کاری بس طاقت‌فرسا است و برای آن‌ها کند و دشوار پیش می‌رود. بسیاری از دانشگاه‌پژوهان، از چالش سواد خواندن و ناتوانی دانشجویان در مواجهه خلاقانه، تفسیری و انتقادی با متون نوشتاری سخن می‌گویند.

علاوه بر این به تدریج با افزایش حجم اطلاعات سهل‌الوصل در فضای مجازی و بستر اینترنت، کسانی که خواندن نمی‌دانند، از انقلاب اطلاعاتی که بیشتر بر پایه‌ی متونِ نوشته شده قرار دارد، جا می‌مانند. حتی افرادی با مشکلات جزئی در نحوه خواندن، برای لذت بردن نمی‌خوانند. برای این افراد، خواندن مستلزم چنان تلاشی است که انرژی چندانی برای فهم مطلبی که خوانده‌اند، در آن‌ها باقی نمی‌ماند.

روشن است که پیامد ناتوانی در خواندن، بسیار عمیق‌تر از محروم ماندن از لذت‌های سرشتی خواندن است و بازتاب‌های جدّی اجتماعی و اقتصادی نیز دارد. برای کودکان و نوجوانانی که ناتوانی هم دارند، نداشتن مهارت خواندن، بازدارنده‌ای دو برابر قوی‌تر است.

از این رو، وجود مرکزی که بتواند فضایی دوستانه و امن در زمینه مشاوره برای گروه‌های مختلف از جمله کودکان و نوجوانان، تشخیص و درمان مشکلات یادگیری و خواندن و ارائه راهکارهای اختصاصی برای رفع ناتوانی در خواندن و نیز شیوه‌ها و سیرهای مطالعاتی اختصاصی برای هر فرد ایجاد کند، امری ضروری است.

کلینیک تخصصی خواندن، مرکزی برای افزایش توانایی مطلوب خواندن

بدین منظور، در تیرماه ۱۴۰۳ به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مرکزی با عنوان «کلینیک خواندن» در استان زنجان راه‌اندازی شد تا بتواند به اهدافی از قبیل تربیت نسل کتاب‌خوان با دانش و بینش متعالی، ایجاد و افزایش توانایی مطلوب خواندن در کودکان و نوجوانان، افزایش قدرتِ فهم، تفکر و تحلیل در کودکان و نوجوانان، پرورشِ توانایی تمرکز افکار و تقویت درجه توجّه و تمرکز ذهن، شناسایی آسیب‌های خواندن در کودکان و نوجوانان و تلاش برای ارائه راهکار و درمان اختلالات خواندن و ارائه مشاوره‌های تحصیلی به دانش‌آموزان دست یابد.

کتابخانه سهروردی، نخستین و قدیمی‌ترین کتابخانه استان زنجان با ۱۱۳۶ مترمربع زیربنا است که پروژه بازسازی اساسی آن از سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرار گرفت و در شکلی مدرن و زیباتر طراحی و تجهیز شد. مخزن این کتابخانه دارای بیش از ۳۰ هزار نسخه کتاب است و در ۴ طبقه، در بنایی ۱۰۰۰ مترمربع و زمینی به مساحت ۳۸۰ مترمربع، به مراجعین خدمت‌رسانی می‌کند.

یکی از خدمات ویژه این کتابخانه، کلینک خواندن است. کلینیک خواندن متشکل از اتاق مشاوره‌ انفرادی و ویزیت عمومی، اتاق ویزیت و مشاوره تخصصی، اتاق کارگاه‌های آموزشی، اتاق جلسات کتاب‌درمانی و کتاب‌خوانی گروهی، فضای کار اشتراکی و اتاق بازی است.

خدمات ارائه شده در کلینیک خواندن شامل ویزیت و مشاوره تخصصی؛ ارائه سیرهای مطالعاتی برای گروه‌های سنی مختلف؛ کتاب‌درمانی؛ مطالعه گروهی؛ درمانگری اختلالات یادگیری و خواندن؛ ارائه مشاوره‌ و برنامه‌ریزی‌های تحصیلی؛ کارگاه‌هایی برای آموزش روش‌ها و مهارت‌های مطالعه و کتابخوانی و تبدیل خواندن به یک لذت (قصه‌گویی، مطالعه کتاب‌های تصویری، یوریتمی، تفسیر شعر، مونته سوری، بلندخوانی، کلاژ، خواندن خلاق و...)، فلسفه برای کودکان، آواورزی، الفباورزی و آموزش فن بیان است.

سیاست کلینیک خواندن بر آن است که با هزینه‌های کمتری به نسبت مراکز مشاوره دیگر به ارائه خدمات بپردازد. این مرکز تخصصی در استان زنجان، پذیرای تمامی گروه‌های سنی است.

کلینیک تخصصی خواندن، مرکزی برای افزایش توانایی مطلوب خواندن

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 13 =